Betere Productreviews-2 (De samenvatting)

Door Pjerry op zondag 3 januari 2010 07:36 - Reacties (10)
Categorie: Productreviews, Views: 5.068

Het wordt beter
Gelukkig zien we het niveau van de reviews de laatste tijd omhoog gaan. Mensen gaan meer aandacht besteden aan de inhoud en foto's van hun review.

Maar we zijn er nog lang niet zo als uit onderstaande staat blijkt. Als ik op dit ogenblik naar de laatste 100 verschenen reviews kijk dan staan er in de lijst (wijzigt constant hè)
  • 5 sterren: 3 stuks
  • 4 sterren: 7 stuks
  • 3 sterren: 11 stuks
  • 2 sterren: 19 stuks
  • 1 ster: 5 stuks
  • 0 sterren: 55 stuks
De laatste 55 reviews zijn waarschijnlijk, zoals T.Net ze noemt, simpele reviews, waarvoor geen waardering gegeven kan worden. T.Net heeft deze mogelijkheid ter beschikking gesteld, om toch even snel je ervaring aan de buitenwereld kenbaar te maken, maar vooral ook omdat ze hopen dat je er uiteindelijk een echte review van gaat maken.
Dat tweede punt is meer valide dan het eerste. Dit baseer ik op mijn eigen lijst, waar zowel simpele als gewone reviews in staan. De simpele reviews zijn maar zeer mondjesmaat bezocht.

Als je alleen de volledige reviews beschouwt, dan blijkt ruwweg dat ongeveer 50% 3 sterren plus reviews zijn. Een score die beter moet kunnen, lijkt mij.

Historie
Nu ben ik de laatste die zal zeggen hoe een review er zou moeten zien. Maar ik heb wel ideeën en die ideeën wil ik graag delen.
Met mij zijn er nog wat mensen actief op dit gebied (Wiethoofd, Thy King en Reinman).
Met de eerste twee heb ik regelmatig overleg over dit item. We wilden zelfs met zijn drieën een groot document maken met (niet dwingende!!!) richtlijnen, tips en trucks en adviezen.
De "trucks" komen voornamelijk uit de koker van Wiethoofd, die daar ook al het nodige over heeft gepubliceerd. Op de andere gebieden zijn Thy King en ik weer actiever.

We zijn eigenlijk van het idee afgestapt om een groot document te gaan maken. We zien nu meer heil in korte blogs met verwijzingen naar de andere blogs. Wellicht dat er later dan toch nog iets groots komt, met als grote voordeel dat al jullie commentaar daarin meegenomen kan worden.

Reeds eerder verschenen zijn (chronologisch):Het onderwerp van vandaag

De samenvatting
Ik behandel maar één klein facet, die volgens mij veel te weinig wordt toegepast. Dat facet is de samenvatting.

Als je normaal een rapport schrijft, dan komen daar zaken in naar voren als de verantwoording, de doelen, opzet, metingen, uitwerkingen en conclusies en aanbevelingen. Als je dit af hebt dan schrijf je aan de voorkant nog even een samenvatting om de lezer op het juiste been te zetten, te laten zien dat het voor hem/haar ook wel eens interessant kan zijn of, om je bevindingen heel compact weer te geven, waar de lezer dan zonder veel tijdverlies toch wat mee kan doen.

Natuurlijk een review is geen rapport, maar een aantal zaken komen we daar toch in tegen. Jammer genoeg maar mondjesmaat een samenvatting.

Waarom een samenvatting?
Naast de punten die ik hierboven heb genoemd is er nog een belangrijke reden om aan het begin een samenvatting te zetten. Dit heeft te maken met de opzet van T.Net.
Als je namelijk een product zoekt via pricewatch of zo (bijvoorbeeld "55-200mm"), dan word je als je op de eerste lens klikt doorverwezen naar deze pagina, kies je vervolgens het tabblad "productreviews" dan krijg je een overzicht van de verschenen reviews te zien met een stukje tekst.
De bovenste review is natuurlijk van mij (ik heb het voorbeeld niet willekeurig gekozen :P ) en de lezer kan nu gelijk mijn samenvatting lezen. De samenvatting is qua lengte ook aangepast aan dit tabblad, zodat de bezoeker gelijk alle high lights uit mijn review meekrijgt.
Ik hoop de lezer op deze wijze te boeien voor mijn review (hij/zij was daar bewust aangekomen) zodat hij/zij ook vervolgens doorklikt om hem helemaal te lezen.

Op de prijzentab staat ook al een klein stukje van mijn review, maar daar biedt deze samenvatting geen uitkomst. Het aantal weergegeven karakters is daar gewoon te weinig om daar iets zinvols mee te kunnen doen.

Wat nu?
Ik hoop dat ik hier een aanzet heb gegeven tot iets wat tot een goede discussie leidt. Graag zie ik argumenten waarom je het er mee oneens of juist eens bent.

Om een paar opmerkingen voor te zijn: het is niet de bedoeling dat dit een verplichte richtlijn wordt. Volgens mij moet nagenoeg niets verplicht zijn, maar wel een handvat voor degenen die op zoek zijn naar hoe je een betere review kunt schrijven!

Spelregel
Reacties met steken onder de gordel, reacties die absoluut niets bijdragen aan de discussie, reacties over typefouten (in een DM doorgeven s.v.p.), enz. worden zonder meer verwijderd.

Je mening wordt daarentegen zeer op prijs gesteld, ongeacht of de mening pro of contra is.

Volgende: Betere Productreviews-3 (De laatste...?) 01-'10 Betere Productreviews-3 (De laatste...?)
Volgende: Nikon AF-S DX 35 mm f/1.8G 01-'10 Nikon AF-S DX 35 mm f/1.8G

Reacties


Door Tweakers user Jejking, zondag 3 januari 2010 11:38

Je mening wordt daarentegen zeer op prijs gesteld, ongeacht of de mening pro of contra is.
Oneens, er zitten nog steeds meningmodders tussen. Als je de moderatie eruit haalt voor de reviews, dan pas kan je garanderen dat meningen enzo niet eruit worden gevist. Sowieso zitten er al weinig modjes daar in dat stuk van de site, valt me beetje op.

Door Tweakers user Wiethoofd, zondag 3 januari 2010 12:34

Ik heb inderdaad nog de nodige UBB-blogposts in de queue staan die ook van toepassing zijn op je productreviews.

* Wiethoofd hoopt dat Pjerry begrip heeft voor het niet reageren via DM, dat kan ik gewoon niet 8)

Verder hoop ik dat de nodige featurrequests in de overige beschikbare devtijd met betrekking tot het scheiden van de simpele en uitgebreide reviews in je gallery en in je productreviewoverzicht. Ik vul de laatste tijd helemaal geen simpele reviews meer in, puur omdat dit er dan teveel zouden worden in verhouding met m'n uitgebreide.

[Reactie gewijzigd op zondag 3 januari 2010 12:36]


Door Tweakers user CodeCaster, zondag 3 januari 2010 12:59

Ik snap ook niet waarom reviews van harddisks vergezeld van een tiental screenshots van benchmarkprogramma's zonder inhoudelijke tekst toch vaak in de hogere regionen gewaardeerd worden. Niet alleen zeggen zulke screenshots weinig zonder informatie over de rest van het systeem, maar een beetje tekst maakt een review ook wel prettig om te lezen.

Door Tweakers user Pjerry, zondag 3 januari 2010 18:17

@ Jeiking
:?
Ik bedoel je mening over mijn blog, dus wat vind je van de het item "Samenvatting".

Ik ben het overigens wel met je punt eens. Op gewone reacties gebeurt het, maar daar zit T.Net bovenop. Daarnaast is het direct zichtbaar als je het doet en is er nog de mogelijkheid om darover te klagen Het kleine-mismoderatietopic deel XV.

Maar het gebeurt ook bij productreviews. Als nl. de lijst van productreviews bekijkt, kun je die ook op kwaliteit sorteren (lijst). Je best beoordeelde reviews komen dan eerst te staan. Duidelijk is 5 sterren voor 4, enz. Maar geen enkele review is 5 sterren, ze zijn bijv. 4,9; 4,8; enz tot 4,5 (daar benden worden het 4 sterren). Dus er is fijner te sorteren dan de sterren die je ziet. T.Net heeft er echter (jammer genoeg) voor gekozen om alleen afgeronde sterren te laten zien en niet zoals veel sites doen (YouTube bijv.) om een sterretje in stapjes op te vullen (dus bij YouTube kun je 4,5 ster scoren).
Wat je wel ziet is welke positie jouw review inneemt, en als de ster het enige criterium is, kun je dus ook ongeveer inschatten wat je hebt gescoord (ster als enige criterium is overigens discutabel: één beoordeling van 5 sterren geeft volle bak, maar is die beter dan iemand die 40 beoordelingen en bijna 5 sterren scoort? Maar de precieze criteria weet ik niet).
Je staat op een bepaald moment op plaats 10; er komt één score bij en je stort ineens omlaag naar plaats 30. Dat kan bijna alleen maar als die persoon je maar één ster heeft gegeven. Dus het is een meningmod, of hij wil niet dat je hoog scoort. Echter, dat is volledig niet inzichtelijk voor de gebruiker en ook vreemd.
Ik kan me voorstellen dat iemand het een 4 en een andere het een 5 sterrenreview vindt; ik kan me niet voorstellen dat de ene het een 1 en de andere het een 5 sterren vindt....
Maar hoe dat uit te bannen..... T.Net zou dat beter kunnen maken door de (sterk) afwijkende moderaties eruit te vissen en niet me te laten tellen. Maar ik denk niet dat dat er ooit komt.
Overigens kun je ook hierover klagen (Het kleine Productreview beoordelingentopic * ), maar dit topic leeft nauwelijks.

Door Tweakers user Pjerry, zondag 3 januari 2010 18:33

@ Wiethoofd

Ik zag zelfs dat je je DM hebt uitgezet...... :? Kreeg je geen nachtrust meer genoeg :).

Ik heb jou in een totaaloverzicht gelinkt, omdat ik weet dat er nog meer bijkomen. Ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik niet naar iedere blog apart gelinkt hebt. Zo kun je ook nog uitbreiden en is de link altijd up-to-date :P .

Zou een goed zaak zijn, om die twee te scheiden. Als ik een simpele review schrijf, ben ik van plan er altijd een volledige van te maken, maar dat gebeurt in de praktijk toch niet. Een review kost me gewoon te veel tijd. Wel is het zo (door nog wat extra onderzoek) dat ik mijn product na de review altijd veel beter ken.

In de lijst met reviews kan je overigens erg goed het verschil zien. Je moet alleen weten dat (in 99,99% van de gevallen) de sterren aangeven dat het volledige reviews zijn.

Door Tweakers user Pjerry, zondag 3 januari 2010 18:42

@ codemaster
Ben ik helemaal met je eens. Sterker nog: als je bijv. een laptop beschrijft is dat maar een klein onderdeel van je review, en wordt ondanks dat je dat beschreven hebt je review lager gewaardeerd dan een review over een (populaire) HDD.

Ooorspronkelijk had ik in mijn verhaaltje iets staan over soorten reviews. Voor de leesbaarheid en om het onderwerp duidelijk te houden heb ik dat er weer uitgestreept.
Er zijn nou eenmaal tweakers die geilen op puur getalletjes en er zijn er die een beschrijvende review belangrijk vinden. Gezien het publiek op T.Net zul je dat altijd zo houden en daar is ook niets verkeerds mee. IMO is een goede review, een review die beide elementen bevat.

Bij die post die ik boven noemde kun je beoordelingen die in jouw ogen fout zijn ter discussie stellen. Verwacht er alleen niet te veel van want er zijn niet zoveel bezoekers in dat topic.

Door Tweakers user liberque, zondag 3 januari 2010 20:14

Persoonlijk vind ik het schrijven van een review momenteel een gedrocht. Een echte review is immers nooit af en zal keer op keer uitgebreid worden met nieuwere gebruikerservaringen. Daarbij is een samenvattig mischien wel erg handig maar het is voor sommigen echt een hels karwei om dit alles overzichtelijk te houden. Immers, een samenvattig die niet linkbaar is wordt in de praktijk gewoon negeerd. Nare daarvan is dat dus het gros van de aanwezige ubb codes niet geparsed worden en dat het dan ook nog eens aan de schrijver van de review overgelaten wordt welke UBB's er dan wel niet geparsed worden. Best frustrerend.

Natuurlijk kan je een how-to en richtlijnen maken over hoe een review wenselijk is, maar dan ga je het probleem krijgen dat sommigen een review gaan toetsen aan deze how-to's waarbij dan de reviewscore beinvloed wordt. Daarbij wordt de drempel om een review te schrijven daarmee verhoogd wat je dus absoluut niet wilt.

Wat rest er dan nog? De interface waarin de review gemaakt wordt! Deze zou aan gevorderden en aan beginnende reviewers meer mogelijkheden moeten geven. Als je zelf een goede review schrijft doe je dat meestal ook in verschillende fasen. Je schrijft eerst de review en als je dan klaar bent kijk je naar de spelling, daarna kijk je naar de layout en daarna naar de leesbaarheid. Als je dit nabootst bij het maken van een review zal de gemiddelde kwaliteit direct toenemen.

Stap 1: Template voor de tekst. De uitgebreide template zorgt ervoor dat je alle minimum aspecten wel doorloopt en is zo dynamisch dat men zelf nog kopjes kan toevoegen of de kopjes kan aanpassen. Ieder kopje krijgt een naam. Submit

Stap 2: Spellingscontrole, wil je de kwaliteit van de reviews verbeteren en ervoor zorgen dat iedereen spellingscontrole gebruikt... dan bouw je dat in. Tweakers.net is geen kleine partij meer en spellingscontrole kan zelfs al met open source modules. Submit.

Stap 3: Template voor de opmaak. Hierin laat je de schrijver de review grafisch opmaken. Plaatjes invoegen van hd, externe site ed. (waarbij automatisch thumbs gemaakt worden zodat het plaatje niet opeens verdwijnt als de originele plek niet meer bestaat.. ook niet erg lastig met GD bv). Geef daarbij de reviewer meer mogelijkheden zoals bijvoorbeeld HR, inspringen etc. Submit.

Stap 4: Laat automatisch een samenvatting genereren waarbij de namen van de kopjes uit stap1 worden gebruikt. Toon dit aan de schrijver en laat hem eventueel de volgorde van die samenvatting aanpassen. Submit.

Stap 5: Het resultaat: toon het resultaat aan de schrijver. Laat hem terug springen naar vorige stappen om dingen aan te passen maar zorg wel dat de review al reeds opgeslagen is. Zodra de schrijver het resultaat goed vind drukt hij voor de laatste keer op submit en wordt de review "actief".

Op deze manier wordt het een stuk makkelijker en intuitiever om een review te schrijven en zorg je er ook voor dat reviews een beetje een generiek smoel krijgen ipv. de wir war die je nu ziet.

Door Tweakers user Wiethoofd, zondag 3 januari 2010 22:59

quote: Pjerry
@ Wiethoofd
Ik zag zelfs dat je je DM hebt uitgezet...... :?
Ik was het niet, echt niet: Wiethoofds meuk en 'overige': F5 je DM-rechten weg

Door Tweakers user Pjerry, zondag 3 januari 2010 23:48

@ Wiethoofd
Stoute jonge, dat had ik niet achter je gezocht O-)

Door Tweakers user Pjerry, maandag 4 januari 2010 00:11

@ liberque
Natuurlijk heb je gelijk, dat is een bepaalde aanpak. Maar ik denk dat er nog heel wat water naar de zee zal vloeien voordat dit allemaal gerealiseerd is. Als je kijkt hoe lang we al zeuren om de UBB-codes veel meer algemeen toepasbaar (zie beperkte toebasbaarheid hier) te maken en dat dat al van geen kanten lukt.........

Het is heel frustrerend dat je ook zomaar je hele tekst kwijt kunt raken als je edit in de editer van de productreviews. Je zoek even wat op en i.p.v. een nieuw venster komt het in je huidige tabblad terecht en huppekee al je typewerk was voor niets als je het niet gesaved had.

Ik maak tegenwoordig mijn reviews in Word (maar dan krijg je weer van die uitgebreide "omschrijivingen" voor bijv een "-teken, waardoor het weer niet leesbaarder wordt. De oplossing is misschien Wordpad, ga ik volgende keer proberen.

Wat de opzet beterft ios dat eigenlijk een heel andere blog. Maar ik ga er toch even lekker op in.
Wat ik in ieder geval doe is beginnen met de hoofdstukjes en paragrafen aan te geven (zonder tekst erin). Deels komen die hoofdstukken van de beoordelingscriteria die boven de reveiw staan, maar in de praktijk is dat nooit toereikend. Het voordeel is dat je al gelijk een structuur hebt, die je op dat moment nog heel makkelijk kan wijzigen. Tevens voorkom je dat je review rommelig wordt of geen lijn krijgt. Alles (althans dat hoop je) komt op de goede plaats te staan.

Daarna ga ik er pas tekst inzetten, en dat is niet automatisch van het begin tot het eind. Soms sla ik (bewust) bepaalde hoofdstukken over om die pas op het eind erin te gooien.

Je idee van een samenvatting generator, kan ik niet delen. Je hebt het meer over een index, wat op zich overigens ook niet zo gek is, maar (komen we weer) hyperlinks worden niet ondersteund in productreviews.... (toch eigenlijk een vereiste bij een elctronische index; WordPerfect versie 2 (of zelfs 1 ?) kon dat al, waarom is MS Office toch de standaard geworden :? ).

De samenvatting zul je volgens mij echt zelf moeten schrijven. Jij alleen weet wat je belangrijk vindt, dat is imo niet te automatiseren.

Het inbedden van Thumbnails in een plaatje is goed, maar het schalen moet je echt niet aan T.Net overlaten, ze doen dat heel slecht met als gevolg veel vervorming en moiré.

Voor de rest wel een hoop goede ideeën zoals die template waardoor je gemakkelijk al een mooie opmaak heb. Het gevaar is natuurlijk wel de eenheidsworst....

Spellingscontrole zit al in FF en Opera en.... maar jammer genoeg niet in IE. Door te werken met Word heb je daar ook al een spellingscontrole. Dus het ligt er aan waar T.Net het eerste aan zou gaan werken of dat ja dan nee noodzakelijk is.

Reageren is niet meer mogelijk